ولاگ چیست؟ یک نمونه ولاگ تماشا کنید!

ولاگ چیست؟ یک نمونه ولاگ تماشا کنید!

ولاگ چیست؟

به هر ویدئویی میشه گفت ویدئو بلاگ یا ولاگ، به شرطی که سه ویژگی داشته باشه:

۱- غیر رسمی بودن

حرف‌هایی که در ولاگ گفته میشه دوستانه، غیر رسمی و صمیمانه هستن. چون ولاگ معمولا روی پلتفرم‌های اجتماعی منتشر میشن و این یعنی ما با استفاده از ولاگ با دوستانمون در فضای دیجیتال حرف خواهیم زد. خب هیچوقت با دوستانمون غیر دوستانه، رسمی و غیر صمیمانه حرف نمی‌زنیم.
درفقط یادمون نره که منظور از غیر رسمی بودن، غیر معتبر بودن نیست. بلکه منظور اینه که یه ولاگ نسبت به یه برنامه تلوزیونی درباره مناظره سیاسی، لحن غیر رسمی‌تر و صمیمی‌تری داره و می‌تونه در مورد چیزهایی حرف زد که شاید در فضای جدی تلوزیون نگنجه و هیچوقت یه برنامه تلویزیونی جایگاهی برای اون حرف‌ها نداشته باشه.

۲-گسترده بودن موضوع‌ها

ممکنه حوزه‌هایی که یه ولاگر (کسی که ولاگ می‌سازه) در موردشون محتوا تولید می‌کنه بیش از حد گسترده و نامربوط به موضوع‌های دیگه‌اش باشه. برای ولاگ ساختن لزومی به تمرکز روی یک یا چند موضوع نیست.

۳- تعامل با مخاطب

در فضای ولاگ تعامل تولیدکننده‌های محتوا با بیننده‌ها/خواننده‌ها به راحتی انجام میشه.
سیستم نظردهی پلتفرم‌های اجتماعی که یکی از بنیان‌های این نوع محتواست، بهمون اجازه میده تا با تولیدکننده ولاگ به راحتی ارتباط برقرار کنیم و برعکس.

هیچ قانونی وجود نداره!

بطور کلی برای تولید ولاگ یه قانون وجود داره و اون اینه که هیچ قانونی وجود نداره.
و همین بی‌قانونیه این حوزه‌ست که منو جذب کرده. یه سنگ تراش نخورده داریم، میخ و چکش! حالا هر کاری میخوای می‌تونیم با اون سنگ بکنیم و هر طور که دوست داریم بهش شکل بدیم. برای همین می‌تونیم چیز منحصربفردی بسازیم که فقط متعلق به خودمونه.

یک نمونه از ولاگ

ویدئویی که اول مطلب بود، یه نمونه ولاگ بود.
اما این ویدئو هم یه نمونه ولاگه، چون هر سه تا ویژگی رو داره. من ویدئوهای این ولاگ رو از یه مسافرت جمع کردم.

ولاگ بسازیم یا بلاگ بنویسیم؟

یکی از سوال‌های مهم برای اینه که برای ولاگ ساختن وقت و منبع صرف کنیم یا بلاگ نوشتن؟

جواب همه چیز رو گوگل می‌دونه! گوگل ابزاری به اسم Google Trends داره که بهمون نشون میده محبوبیت یه کلمه در طول زمان چه تغییرهایی کرده.
من اول محبوبیت کلمه Vlog رو توی این ابزار جستوجو کردم.

محبوبیت کلمه ولاگ در طول زمان
از دی ماه ۸۲ تا مهر ماه ۹۹

مشخصه محبوبیت کلمه ولاگ رفته رفته داره بیشتر میشه. همونطور که این نمودار نشون میده مفهوم ولاگ تقریبا داره محبوب‌ترین روزهاش رو می‌گذرونه. و از طرفی معلومه که هنوز این مفهوم تازه‌ست، چون به تازگی رشد کرده. بنابراین احتمالا تا مدت‌ها محبوب باقی بمونه. 

بعد نگاهی به محبوبیت کلمه Blog انداختم.

محبوبیت کلمه بلاگ در طول زمان
از دی ماه ۸۲ تا مهر ماه ۹۹

چیزی که مسلمه اینه که محبوبیت کلمه بلاگ هم کمتر شده. منطقی بنظر میرسه که بلاگ کردن رو بیخیال بشیم و فقط بریم سراغ ولاگ ساختن.
اما عجله نکنید. اگه این دو تا کلمه رو باهم مقایسه کنیم چی؟

مقایسه محبوبیت کلمه ولاگ با بلاگ در طول زمان

با اینکه محبوبیت کلمه ولاگ در اوجش قرار داره و محبوبیت کلمه بلاگ در پایین‌ترین مقدار، اما باز هم بلاگ چند ده برابر محبوب‌تر از ولاگه.

نتیجه: بنظرم کار درست اینه که بلاگ بنویسیم اما در کنارش از ولاگ به عنوان یه ابزار جدید که داره محبوبیتش بیشتر میشه، استفاده بکنیم.

ولاگر های محبوب ایرانی

توی چند سال گذشته یوتیوب فارسی جون گرفته و آدم‌های زیادی دارن توش فعالیت می‌کنن و ایرانی‌های بیشتری هم دارن یوتیوب می‌بینن.
توی لیست پایین یه تعداد از محبوب‌ترین یوتیوبر های ایرانیه بر اساس تعداد اشتراک‌هاشون هستن که توی فضای یوتیوب ولاگ می‌سازن.

آریا کئوکسر

آریا کئوکسر ولاگ‌های مربوط به بازی‌های ویدئویی می‌سازه. چند سال پیش که شروع کرد میشه گفت هیچ چیزی نداشت ولی الآن یکی از اتاق‌های مجهز بازی و ضبط ویدئو رو داره.

آریا به خاطر فقری که قبلا گرفتارش بود سختی زیادی کشیده، برای همین ترس و اضطرابی که از برگشتن به اون وضعیت همیشه همراهشه، مجبورش می‌کنه توی کارش رشد کنه.

میا پلیز

میا وقتی که ولاگ ساختن رو با اسم میا پلیز شروع کرد، بیشتر تمرکزش روی بازی‌های ویدئویی بود. اما با ورود دوستش بانمکش یعنی کوروش، روند ویدئوها عوض شد و الآن بیشتر ویدئوهای خنده‌داره می‌سازن.

علی بروکس

علی بروکس بیشتر اوقات از کارها و زندگی روزمره خودش ولاگ درست می‌کنه. شاید فکر کنید که این نوع ولاگ ساختن حوصله سر بره، اما اصلا اینطور نیست. بخصوص علی که یه جمع دوستی بانمک داره. ویدئوهای علی هم بیشتر خنده‌دارن و میشه گفت بیننده‌ها فقط بخاطر علی ویدئوهاشو نگاه نمی‌کنن، بلکه بخاطر جمع دوستانشون ویدئوهاشون بازدید زیادی می‌خوره.

کیودیپای

کیودیپای یا همون کیان، یه سبک جدیدی از ولاگ کردن رو داره انجام میده. همه توی زندگی عادی و توی جمع دوستامون بد دهنی می‌کنیم ولی معمولا این بد دهنیارو هیچ وقت عمومی نمی‌کنیم، بر عکس کاری که خارجیا انجام میدن. البته میشه گفت بار منفی فحش‌های فارسی سنگین‌تر از انگلیسیاست، شاید به همین خاطر عمومی نمی‌کنیم.
حالا کیان سعی داره توی ولاگ‌هایی که میسازه، سانسور انجام نده و سعی میکنه ویدئوهای بانمک و خنده‌دار بسازه.

ایده‌هایی برای ساخت ولاگ

ممکنه یکی از دلیل‌هایی که تا الآن این پست رو ترک نکردید و هنوز دارید می‌خونید، این باشه می‌خواید ولاگ ساختن رو شروع کنید. اینجا چندتا ایده داریم که شاید ممکنه براتون الهام بخش باشه.

جعبه گشایی یا معرفی محصول

فیلم گرفتن از باز کردن جعبه محصول و استفاده از محصول که این نوع ولاگ معروفه به جعبه گشایی یا Unboxing.

تحقیقات نشون دادن که واکنش مغز به دیدن جعبه گشایی یه محصول تقریبا با خریدن محصول و باز کردن جعبه‌ی همون محصول به دست خود تماشاگر، یکسانه. با این حساب ساختن اینجور ویدئوها میتونه تجربه‌ی خوبی برای تماشاگرها ایجاد کنه.
مثال: لازم نیست حتما محصولی با قیمت بالا رو جعبه گشایی کنین. محصول‌های ساده مثل لوازم آرایشی را هم می‌تونین امتحان کنین. احتمالا صدف بیوتی را دیدید که ویدئوهای جعبه گشایی از محصول‌ها آرایشی میگذارد.

مسافرت یا رویداد

دوربین دست بگیرین و از رویدادهایی مثل نمایشگاه‌ها، مسابقه‌ها یا مراسم‌های مختلف فیلم بیگیرین تا چشم و گوش اون‌هایی باشید که به هر دلیلی نتونستن در اون رویداد حضور داشته باشن.

یا وقتی مسافرت رفتین از چیزهای باحالی که می‌بینید فیلم بگیرید. نشون دادن فرهنگ و جاهای دیدنی برای بقیه دیدینه.
مثال: من نمی‌دونم چرا توی ایران از این کارا نمی‌کنن.

آموزش

آموزش در مورد هر موضوعی اگه یکم با سرگرمی قاطی بشه دیدنیه. اما باید حواستون باشه که آموزش خالی و حوصله سر بر نذارین. ما ۱۲ سال به حد کافی آموزش خشک و خالی دیدیم.
مثال: ولاگ‌هایی که من می‌سازم از این نوع هستن. شاید برای اولین باز شروع کنید.

مُد و سلامت

از اسمش معلومه دیگه! ممکنه در مورد حرف زدن در مورد رژیم غذایی یه ورزشکار باشه یا در مورد اینکه چطور آرایش کنیم و غیره.

مثال: مثال صدف بیوتی رو معرفی کردیم ولی یکی دیگه از یوتیوبرهای معروف مد و سلامت، دوست من آناهیتا هستش.

سبک زندگی

شاید نشون دادن زندگی روزمره و اتفاق‌هایی که توی اون زندگی میفته بنظر ساده و بدردنخور برسه. ولی اینجور ویدئوها همیشه بازدیدکننده و طرفدار دارن. حریم شخصی بقیه همیشه برای آدم‌ها جالب بوده و این روزها این کنجکاوی رو براحتی می‌تونین ارضاء کنین.
مثال: همونطور که گفتم علی بروکس اینکارو میکنه. این نوع ویدئوها همیشه طرفدار دارن.

گفت و گو

یه نفرو دعوت کنید و شروع کنید به حرف زدن. احتمالا تجربه‌ها و حرف‌های بدردبخوری خواهد داشت که میتونه در ادامه مسیر زندگی کمکمون کنه.

مثال: آدم‌های کمی دارن توی ایران اینکارو انجام میدن ولی توی خارج از ایران پادکست‌هایی که ویدئویی ضبط میشن محبوبن. احتمالا دیر یا زود توی ایران هم محبوب میشه.

بازی کردن

یکی از پرطرفدارترین ولاگ‌های دنیا، ولاگهاییه که توش یه بازی ویدئویی انجام میدن. تقریبا مثل جعبه گشاییه ولی در مورد بازی. مثلا یه بازی‌ جدید بخرید، و در حالی که دوربین رو به سمت خودتون تنظیم کردید، شروع کنید به بازی کردن. فقط کافیه فکرهاییه که موقع بازی کردن می‌کنید رو رو با صدای بلند بگید. همین!

مثال: یکی دیگه از کسایی که بازی می‌کنه دوست آریا کئوکسر یعنی تاکسیک گرله. کوثر یکی از بازیکن‌های حرفه‌ایه بازی‌های ویدئوییه.

واکنش

شاید منطقی نباشه ولی خیلی دوست دارن که قیافه و رفتار شمارو در مقابل اتفاق‌هایی که میفته ببینن. مثلا یه ویدئو از حرکت‌های عجیب آکروباتیک پخش کنین و بشینیناون ویدئو رو تماشا کنین و از خودتون فیلم بگیرین. واکنش‌های شما به برای مخاطب دیدنیه.

مثال: خُتَن کسیه بیشتر ویدئوهاش حول واکنش نشون دادن می‌چرخه.

چالش

ولاگ های چالش دار هم طرفدار زیادی دارن. یکی از ویدئوهای پر طرفدار ویدئوهای سعی کن نخندی هستش. یعنی ویدوئهای خنده دار پخش می‌کنین و باید سعی کنین که به اون ویدئوها نخندی. اگه خندیدین حتی میتونین برای خودتون یه مجازات تعیین کنین.

مثال: امیر توسلی یه چای دوسته که بیشتر اوقات ویئوهای چالشی میذاره. امیر باباش رو هم توی ویدئوها میاره و باهم چالش انجام میدن.

اگه دوست داشتید می‌تونید ولاگ های من رو تماشا کنید.

در ادامه:

6 دیدگاه ها

  1. شهرزاد:)

    آقا این آمار رو اون ور نگفتی قبول نیست خیلی داری فنون مختلف استفاده میکنی 🙂

    پاسخ
    • فرداد جهانبخش

      سلام شهرزاد جان! چقده خوشحالم که تورو اینجا می‌بینم. 😍
      نه دیگه آمارو اعلام کردم ولی سریع و حرکت‌های نمایشی اتفاق افتاد. 😁
      تازه در این مکان یه بروز رسانی بزرگ هم اتفاق خواهد افتاد و چندتا مطلب جدید هم باید اضافه بکنم.

      پاسخ
  2. مریم

    سلام سایت خیلی خوبی دارید.
    خیلی این ویدیوهایی که جمع کردید قشنگ بودن.
    من از اهنگش خیلی خوشم اومد.
    امکانش هست اسم اهنگ را بگید که من بتونم پیداش کنم واقعا دوستش دارم

    پاسخ
    • فرداد جهانبخش

      سلام مریم جان، امیدوارم که خوب باشی. راستشو بخوای من آهنگ‌های ویدئوهامو رو از کتابخونه یوتوب برمی‌دارم. چون آهنگ‌هایی که می‌ذاره کپی رایت نداره و می‌تونم به راحتی هر جا که خواستم ازشون استفاده کنم. لینکشو این پایین می‌نویسم. امیدوارم که بدرد بخوره:
      http://www.youtube.com/audiolibrary
      فقط باید قبلش با حساب گوگلت وارد یوتوب بشی.

      پاسخ
  3. ترنج

    مرسی فرداد عزیز ، قطعا میدونی که میدونم و میدونیم و میدونن که خیلی خفنی 😉 گفتم به هوای محتوای جدید صفحه م ، رد بشم از کوچه تون 😅 منتظر اپدیت های آینده مطالبت می مونم 🍀 چون نصفه شبه میترسم اینجا هشتگ بزنم و خودم گرسنه م بشه 🌿

    پاسخ
    • فرداد جهانبخش

      ترنج جان، چقدر دیدن توی اینجا منو دلخوش کرد. یه جوریایی اینجا یکم بیشتر از هر جای دیگه می‌تونم خودم باشم و یه جورایی دوستایی که اینجا دارمو بیشتر دوست دارم. خوشحالم که تورو اینجا می‌بینم. دیر موقع هم بود. 😅
      ولی من همیشه آماده هشتگ‌هایی که می‌زنی هستم، حتی وسط ماه رمضون. 😅

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *