چی کار کنید که مشتری دوباره ازتون خرید کنه؟ چیکار کنید که مشتری به طرفدارتون تبدیلشه و محصولتونو به بقیه توصیه کنه؟ تبدیل کردن مشتری به طرفدار با استفاده از بازاریابی محتوا چطوریه؟
من در ادامه قراره چهار قدم یاد بدم که مشتریو تبدیل به طرفدار میکنه. درنهایت خواهم گفت شرکتیهایی مثل Apple چطور هر روز از طرفدارهاشون به عنوان بازاریاب محتوا نفع میبرند.
نکته: برای روشن شدن ماجرا، مشتری کسیه که یه بار ازتون محصول خریده، طرفدار کسیه که هی ازتون محصول میخره و محصولتونو به بقیه توصیه میکنه و اگه کسی بد محصولتونو بگه تو روش وایمیسه و ازتون دفاع میکنه.
حرفهای من بر پایه یه مقاله از آقای جو پولیزیه. جو پولیزی جز مهمترین و تاثیرگذارترین بازاریابهای محتوا در جهانه.
معمولا مشتری یه کاره تبدیل به طرفدار پر و پا قرصتون نمیشه. بلکه باید یه فرایندیو طی بکنه. بطور خلاصه باید چهار مرحله بگذرونه. یعنی:
- ایجاد کردن رضایت
- ایجاد کردن وفاداری
- فروختن دوباره
- تبدیل شدن به طرفدار
مرحله یک: بالا بردن رضایت
خب راههای زیادی برای بالا بردن رضایت مشتری وجود داره. اما قراره با استفاده از محتوا اینکارو بکنید. یکی از راههای بالا بردن رضایت مشتری، تولید محتوا برای قسمت خدمات مشتریانه. یعنی با استفاده از محتوا بعد از خرید مشتری، برای مشتری ارزش ایجاد کنید تا مشتری دوباره نسبت به تصمیمی که گرفته رضایت بدست بیاره.
اما چطوری برای قسمت خدمات مشتریان محتوا تولید کنید؟ محتواهای معمول مثل دفترچه راهنمای داخل بستهبندی محصول یا سوالات متداول داخل وبسایتو ول کنید. کارهای تازه بکنید. مثلا به مشتری نشون بدید چطوری میتونه بالاترین بهره رو از محصولتون ببره؟ یا اینکه نشون بدید بقیه مشتریهاتون چطور با استفاده از محصولتون، برای مشکلهای دیگهشون راه حل ساختن؟
مرحله دوم: ایجاد کردن وفاداری
باید با مشتری دوباره ارتباط بگیرید. هدف نهایی چی بود؟ اینکه مشتریو تبدیل به طرفدار کنید، تا بره به همه درباره محصولتون بگه. حالا چطوری با استفاده از محتوا وفاداری ایجاد کنید؟ برای اینکار براشون خبرنامه ارسال کنید، حالا یا الکترونیکی از طریق ایمیل، یا کاغذی. میتونید یه مجله بسازید و براشون ارسال کنید، چه الکترونیکی چه کاغذی. یا یه رویداد حضوری یا وبینار براشون برگزار کنید.
مرحله سوم: فروختن دوباره
چرا باید ارتباطتونو با مشتری که قبلا ازتون خریده قطع کنید؟ به جای اینکه بعد از خرید مشتریو به امان خدا بسپارید، باید مدام با مشتری در ارتباط باشید. البته نه طوری که باعث اذیت مشتریتون بشه. اینطوری فرصت دارید که محصولهای جدید و پیشنهادهای جدیدتونو به مشتری ارائه بدید.
مرحله چهارم: تبدیل کردن به طرفدار
برای تبدیل کردن مشتری به طرفدار با استفاده از بازاریابی محتوا باید مراحل قبلو درست انجام بدید. طرفدار شدن مشتری همون چیزیه که همه آرزو دارند.
اما دقیقا طرفدارها به چه دردی میخورن؟ هر طرفدار شبیه یه بازاریابی محتوائه. بدون اینکه حقوقی بگیره یا چیزی ازش بخواید، براتون محتوا تولید میکنه و صداتونو به گوش بقیه میرسونه. Apple وبلاگ درست و حسابی نداره. حتی شبکههای اجتماعی درست و حسابی هم نداره. به این معنیه که Apple از بازاریابی محتوا استفاده نمیکنه؟ نه، برعکس. شاید جز شرکتهاییه که بیشترین نفعو از بازاریابی محتوا برده. چون طرفدارهای اپل هر روز و هر روز دارند براشون محتوا تولید میکنن. توی وبلاگهاشون دربارش مینویسن، براش صفحههای شبکههای اجتماعی میزنن و غیره.
اگه به بازاریابی محتوا علاقه دارید، میتونید نوشتههای بیشتریو بخونید:
#بازاریابی_محتوا
0 دیدگاه