یک روش برای شناسایی ترندها و جذب مخاطب

یک روش برای شناسایی ترندها و جذب مخاطب

دیدید بعضی وقتا توی اینستاگرام یا بقیه شبکه‌های اجتماعی همه شروع می‌کنن درباره یه موضوع حرف می‌زنن؟ یه موجی از توجه به سمت اون موضوع جلب میشه. معمولا میگن فلان موضوع ترند شده. بعضی‌ها با فرصت‌شناسی سوار این موج‌ها میشن و تعداد زیادی فالوور جذب می‌کنن. چطور میشه این موج‌هارو پیش بینی و شناسایی کرد و به موقع سوارشون شد؟

من در ادامه یک روش برای شناسایی ترندها یاد خواهم داد. همینطور اینکه با چه ابزاری میشه به موقع شناساییشون کرد.

ترند شدن یعنی چی؟

ترند شدن در شبکه‌های اجتماعی به معنی فراگیر شدن (popular شدن) یه موضوع در یه مقطع زمانیه. الآن مثالشو هم می‌زنم ولی اول باید دونست که چرا ترندها اهمیت دارن؟

وقتی سوار موج ترندها بشید محتواتون راحت‌تر از بقیه مواقع دیده خواهد شد. چون توجه مردم به سمت یه موضوع رفته. اگه همون موقع محتوا تولید کنین احتمالش زیاده که محتواتون دیده بشه. حتی ممکنه شانس بیارید، بقیه باهاتون حال کنن و کلی فالوور جذب کنید. برای همین اطلاع از ترندها و سوار شدن روی موجش اهمیت داره.

حالا یه مثال از ترند و بررسی اینکه منظور از موج توجه چیه؟

احتمالا چالش سطل آب یخ یادتونه. همون چالشی که مردم برای حمایت از جامعه سرطان راه انداختن. چالش اینطوری بود که اون کسی که به چالش دعوت میشد در عرض ۲۴ ساعت یا باید سطل آب یخ روی کلش می‌ریخت یا ۱۰۰ دلار به جامعه سرطان کمک میکرد.

چالش سطل آب یخ یه ترند بود. چرا؟ به نمودار  عبارت ice bucket challenge در گوگل نگاه کنید. هر چقدر نمودار عدد بالاتری نشون بده یعنی محبوبیت اون موضوع در اون مقطع زمانی بیشتر بوده. در سال ۲۰۱۴ موضوع چالش سطل آب یخ یهو فراگیر شده، به اصطلاح ترند شده. بعد یه مدت کوتاه تبش خوابیده. با اینکه بعضی از مردن هنوز مردم بهش توجه می‌کردن، ولی دیگه ترند نبود. همونطور که گفته شد ترند شدن در شبکه‌های اجتماعی به معنی فراگیر شدن (پاپیولار شدن) یه موضوع در یه مقطع زمانیه. اگه به نمودار عبارت چالش سطل آب یخ نگاه کنید، تقریبا شبیه همون عبارت ice bucket challengeه.

دوباره به نمودار نگاه کنید. منظور از موج همینه، موج توجه مردم. فایده نداره بعد از گذشتن موج توجه، محتوا تولید کنید. چون دیگه توجه مردم رفته یه جای دیگه. باید از همون موقعی که موج داره شکل میگیره محتوا تولید کنید. یعنی قبل از رسیدن موج به قله و شاید حتی در حین رسیدن به قله. بعد از اون برای تولید محتوا دیره.

خب حالا چطوری میشه ترندهارو شناسایی کردو سوارشون شد؟

متاسفانه اینستاگرام برعکس بقیه شبکه‌های اجتماعی، ترندهارو نشون نمیده. برای همین با استفاده از اینستاگرام نمی‌تونید متوجه بشید که چی ترنده تا سوار موجش بشید.

اینستاگرام بر پایه الگوریتمش و بر پایه محتواهایی که قبلا نگاه کردید، یه تعدادی از محتواها رو انتخاب می‌کنه و بهتون نمایش میده. یعنی ممکنه بخاطر اینکه آدم‌ها و محتواهای درستیو دنبال نکرده باشد، بعضی از ترندهارو از دست بدید و نتونید سوار موجش بشید.

من در ادامه یه روشو برای پیدا کردن ترندها نشون خواهم داد.

با توجه به اینکه یوتوب سال قبل دومین پلتفرم اجتماعی از نظر محبوبیت بوده، ترندهاشو باید جدی گرفت. بنابراین یکی از کارهایی که برای شناسایی ترندها باید کرد اینه:

به یوتوب برید. اگه از موبایل استفاده می‌کنید بنظرم برنامه یوتوبو نصب کنید. حالا روی قسمت اسکپلور بزنید. بعد از قسمت بالا روی Trending بزنید. حالا می‌تونید ویدئوهایی که در چند روز گذشته ترند شدنو ببینید.

بنظرم هر روز به اینجا سر بزنید. به دو دلیل. اول اینکه ممکنه چیزی ترند بشه که به حوزه فعالیتتون مربوطه. اینطوری ترندو از دست نمیدید و همون اول کار سوار موج میشید.

دوم اینکه ایده برای ساخت محتواهاتون می‌گیرید. ممکنه ترندها مستقیما به حوزه فعالیتون ربط نداشته باشه ولی ایده میگیرید.

پس چی شد؟ ترندها بخاطر اینکه یهو توجه مردومو جلب می‌کنن، اهمیت دارن. اگه یه محتوا در زمان شکل‌گیری ترند بسازید شانس دیده شدنش خیلی بالا خواهد برد. برای شناسایی ترندها یکی از راه ها استفاده از قسمت ترندینگ یوتوبه.

اگه به بازاریابی محتوا علاقه دارید، می‌‌تونید نوشته‌های بیشتریو بخونید:
#بازاریابی_محتوا

در ادامه:

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *