بهترین زمان پست گذاری در اینستاگرام برای بازخورد بالا چه زمانیه؟ بعضیها اعتقاد دارن گذاشتن پست در یه ساعت خاصی از روز، بازدهی بیشتری داره. بعضیهای دیگه اعتقاد دارن که ساعت پست گذاشتن اصلا اهمیت نداره. حق با کدوم گروهه؟ اگه ساعت مهمه چه ساعتی مهمه؟ اگه ساعت مهم نیست پس چی مهمه؟ در ادامه من این دوتا فرضیه رو بررسی خواهم کرد و در آخر به یه نتیجه خواهم رسید.
فرضیه اول: طبق فرضیه اول ساعت پست گذاری مهمه. اما چه ساعتی؟
جاهای معتبری مثل Hubspot و Hootsuit یه زمانهاییو برای پست گذاری پیشنهاد دادند. هر دوتا منبع معتبر، یعنی Hubspot و Hootsuit، محتوایی با مضمون”در چه ساعتی در اینستاگرام پست بذارید” منتشر کردند. یه جورایی تایید کردند که زمان پست گذاری مهمه. تجربه به من هم نشون داده که واقعا ساعت پست گذاری بیتاثیر نیست.
وب سایت Sprout Social یه آماری از میزان ترافیک جهانی در اینستاگرام در ساعتها و روزهای مختلف منتشر کرده. طبق اون آمار بهترین زمان پست گذاری ۱۱ صبح شنبهست. البته معلومه که طبق این نمودار بهترین زمان دوشنبهست. اما چون در تحلیل زمان پست گذاری معیار اصلی روزهای کاری و تعطیل بودند، من با توجه به روزهای تعطیل و کاری خودمون، دوشنبه رو به شنبه تبدیل کردم. یه جورایی دوشنبه برای خارجکیا مثل شنبه برای ماهاست.
اگه دقت کنید، طبق نمودار ترافیک جهانی در اینستاگرام، بهترین زمان پست گذاری در طول روزهای کاری در یازده صبحه.
البته ممکنه این موضوع برای شما صدق نکنه. برای همین خوبه که برید به حساب اینستاگرامتون و از قسمت insight، قسمت audience و اون پایین بررسی کنید که چه روزها و چه ساعتهایی فعالیت مخاطبهاتون بیشتره. مثلا طبق آماری صفحهی من، ساعت ۶ عصر زمان مناسب پست گذاریه.
خب چی شد؟ برای اونهایی اعتقاد دارند زمان پست گذاشتن مهمه، زمان مناسب طبق آمار جهانی ۱۱ صبح روزهای کاریه. اما ممکنه این زمان برای شما صذق نکنه. پس باید به آمار صفحهتون برید و زمانهایی که فالوورهاتون بیشترین فعالیتو دارنو پیدا کنید.
حالا فرضیه دوم: ساعت پست گذاری مهم نیست. پس چی مهمه؟
چند سال پیش اینستاگرام نحوه نشون دادن پستهارو عوض کرد. همون موقع اعلام کرد که دیگه ساعت پست گذاری مهم نیست. بعد اون تغییر، اینستاگرام ادعا کرد که پستها بر اساس علاقهی مخاطب نمایش داده میشه. یعنی چی؟ یعنی اگه اینستاگرامتونو باز کنید مثلا ۵ تا پست از اونهایی که فالو کردین، نشونتون میده. مثلا با یکی از پستها حال میکنید. محتواشو مصرف میکنید. اگه شد یه اقدامی مثل Like یا Save کردن انجام میدید. بعد مثلا از بقیهی ۴ تا محتوا سریع رد میشید. اینستاگرام تشخیص میده که با اون ۴ تا صفحه حال نکردید. دفعه بعد محتوای اونا رو میبره پایین و محتواهای صفحهای که باهاش حال کردینو اون اول نشونتون میده.
یعنی فرض کنید حدود سه روزه اینستاگرام نرفتید. اون صفحهای که باهاش حال میکنید سه روز پیش یه پست منتشر کرده. بعد از سه روز که اینستاگرامو باز میکنید. پست اول پستیه که سه روز پیش اون صفحه منتشر کرده، نه پست صفحهای که همون موقع محتوا منتشر کرده. یعنی اولویت اینستاگرام در نشون دادن پست، علاقهی مخاطبه نه زمان انتشار پست.
برای اثباتش میتونید به حساب اینستاگرامتون و به قسمت Following برید. یه قسمت Most Shown in Feed وجود داره. یعنی وقتی اینستاگرامتونو باز میکنید محتوای این صفحهها بهتون بیشتر نمایش داده میشه. شاید جا بخورید بگید که اصلا من فلان صفحهرو باهاش حال نمیکنم. اما خب رفتارتون نشون میده که ظاهرا به پستهای اون صفحه توجه میکنید.
خب حالا بر اساس فرضیه دو چه باید کرد؟ باید پستهایی تولید بکنید که برای مخاطب Engagment ایجاد کنه. یعنی چرخ دندههای توجه مخاطبو درگیر بکنه با چرخ دندههای پستتون تا مخاطب محتواتونو مصرف کنه. اینطوری فرقی نداره کی پستو منتشر کنید. هر موقع منتشر کنید مخاطب اونو بالاتر از محتواهای دیگه خواهد دید.
اما نتیجه گیری. حالا حق با کدوم گروهه؟ برای اینکه پستهامون دیده بشن باید چیکار کرد؟
خب دو تا فرضیه بررسی شدند. اول اینکه که تجربه نشون داده ساعت پستگذاری مهمه. ساعت ۱۱ صبح روزهای کاری، بخصوص روز شنبه، زمان خوبی برای گذاشتن پسته. البته باید زمان شلوغ صفحه خودتونو هم پیدا کنید.
دوم اینستاگرام گفته که زمان پست گذاری مهم نیست، بلکه مقدار Engagmentی که قبلا برای مخاطب ایجاد کردید تعیین میکنه پستتون کجا نشون داده بشه.
عاقلانست که در بهترین زمان پست گذاری در اینستاگرام برای بازخورد بالا به هر دوتا موضوع توجه کنیم. یعنی پستهای خوب بسازید و سعی کنید اونها رو در روزهای کاری و ساعتهای شلوغ صفحهتون منتشر کنید.
اگه به بازاریابی محتوا علاقه دارید، میتونید نوشتههای بیشتریو بخونید:
#بازاریابی_محتوا
0 دیدگاه