طرح خفن مجلس برای ساماندهی پیام رسان های اجتماعی

مجلس در حال کار بر روی طرح خفنی(!) است که حس کردم بی‌انصافی است در مورد آن حرف نزنم، طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی. من قسمت‌هایی از طرح که بنظرم قابل بحث بود را انتخاب کردم. متن کامل آن را می‌توانید از ایسنا بخوانید.

عنوان طرح: ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی
عبارت «پیام‌رسان اجتماعی» برای من تازه بود. آخر پیام‌رسان در ذات خود اجتماعی است دیگر. بنابراین نیازی به کلمه “اجتماعی” برای تکمیل شدن ندارد. اصلا نمی‌توان تصور کرد پیام رسان غیراجتماعی چطور است! الحال شغل من ایجاب می‌کند حوزه دیجیتال را دقیق‌تر از عموم مردم بررسی کنم. برای همین این عبارت را گوگل کردم. معمولا هر مزخرفی را در گوگل بنویسی چیزی تحویل خواهد داد. مثلا دیروز که عبارت “دود مایع” را گوگل کردم، در کمال غافلگیری شیشه‌هایی آورد که در آن دود مایع می‌فروختند! اما دوباره در کمال غافلگیری برای این عبارت چیز بدردبخوری پیدا نکرد.
غالبا فناوری در خارج از ایران شکل می‌گیرد و بعد به ایران راه پیدا می‌کند. اینجا هم برای شروع و تکمیل مراحل بومی‌سازی فقط یک مرحله وجود دارد که در مورد آن هم بچه‌ها زحمت ترجمه نام فناوری را بعهده می‌گیرند. اما بنظرم حالا که توانسته‌ایم پیام‌رسان داخلی بسازیم حق داریم که عبارات جدید وارد حوزه دیجیتال کنیم. مثل همین عبارت پیام‌رسان اجتماعی که هیچکس غیر از آن‌هایی که آن را نوشته‌اند در موردش نمی‌دانند. آیا همین نشان از تسلط و تخصص طراحان این قضیه و طرح ندارد؟

ماده ۷ – هیات نظارت موظف است جهت بررسی صلاحیت متقاضی از مراجع ذی صلاح استعلام نماید. مراجع مذکور موظفند حداکثر تا یک ماه نظر خود را به هیات نظارت اعلام نمایند. در مواردی که مرجع ذی ربط نیازمند بررسی بیشتر است. زمان تا سه ماه قابل تمدید است.
طبق این ماده فرایند بررسی صلاحیت متقاضی برای ایجاد گروه یا کانال حدودا ۱ ماه تا ۳ ماه طول خواهد کشید. البته فقط تایید صلاحیت، آن هم اگر بتوان صلاحیت دریافت کرد!
این یعنی مثلا دیگر مثل سابق نمی‌توان برای برنامه‌ریزی سفر دو روز قبل راه افتادن گروه زد. منطقی هم هست، باید از سه ماه قبل به فکر این چیزها بود. یعنی غیر این باشد به ثبات حاکم اهانت شده است.
البته غیر اینکه این ماده باعث بالا رفتن مهارت‌های پیشبینی و پیشگویی و همینطور باعث تسلط بر فنون تکنیکال است، از انظار دیگر هم مفید است. مثلا دیگر دست این مخ‌زنان دیجیتال که به بهانه رد و بدل کردن جزوه گروه می‌زدند از زیبارویان(!) کوتاه خواهد شد، چون تا بخواهند به خودشان بجنبند تِرم تمام شده است و خداحافظ.
با این حساب بنظرم به زودی شاهد زنده شدن روش «پیس پیس جیگره» در فضای فیزیکال خواهیم بود.

ماده ۲۵- صدا و سیما و رسانه های دولتی و عمومی مکلفند امکان تلیغات پیام رسان های داخلی را به طور عادلانه و غیرانحصاری فراهم کنند. ایجاد هر گونه انحصار در صداو سیما و رسانه های دولتی در خصوص پیام رسان های داخلی ممنوع است. استفاده از پیام رسان های خارجی برای ارتباط با مخاطبان و همچنین معرفی آن ها ممنون است.
هیچ! شبهات من در مورد معنی عادلانه و غیرانحصاری برطرف شد.

ماده ۳۱- اشخاصی که اقدام به فعالیت و مبادلات مالی و ارائه خدمات پولی و مالی در پیام رسان های اجتماعی خارجی مجاز و غیرمجاز نمایند علاوه بر ضبط اموال مبادله شده به جزای نقدی معال سه تا پنج برابر وجه مبادله شده و مجازات تعزیری درجه ۸ محکوم می شوند.
یعنی چجوری؟ یعنی اینکه عباس آقا میوه فروش در گروه محله بنویسد انار ساوه فلان تومان بعد اکبر آقا بگوید یک کیلو برای من بگذار کنار جرم محسوب خواهد شد؟ بعد عباس آقا باید برای مجازات سه تا پنج کیلو انار ساوه جریمه بدهد یا اکبر آقا فلان تومان ضرب در سه یا پنج؟

در ادامه:

برای مرگ بهرنگ

متاسفم که نمی‌توانم زمان را همچون یک دره پایین بروم یا مثل یک کوه بالا برومتا تو را آنجا ببینمکه خوشحال هستی و شاید ناراحت یا بی‌حوصله،با تمام صفت‌های یک...

ساعتی که با ما خوب تا کرد

اولین روز بهار بعد از مادربزرگ بود. کمی از درخت‌های حیاط خانه مادربزگ دلخور بودم که چرا بدون او شکوفه دادند. البته درخت‌ها گفتند بله، چنین است رسم...

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *