چرتکه: آیا استارتاپ قونقا زنده خواهد ماند؟

چرتکه: آیا استارتاپ قونقا زنده خواهد ماند؟

پریروز رفتم نمایشگاه کتاب تبریز. (ولاگشو تا چند روز آینده منتشر می‌کنم.)

تاکسی آنلاین قونقا نزدیک ورودی نمایشگاه کتاب یه غرفه زده بود. احساس می‌کنم قصد کمپین زدن داشتن ولی چیزی که اونجا دیدم با تعریف کمپین تفاوت داشت.

چندتا از نکات منفی و مثبت این شبه کمپین(!) رو می‌نویسم:

هنوز رنگ یکی از متغییرهای پایه در بحث برندسازیه. قونقا رنگ زرد رو انتخاب کرده. تاکسی‌ها هم معمولا زرد رنگن. از طرفی رنگ زرد اولین رنگیه که چشم متوجهش میشه. اصلا برای همین تاکسیا زرد رنگن. و از جایی که تاکسی و قونقا به هم ربط دارن، انتخاب رنگ زرد به عنوان رنگ برند عجیب نیست. طبق انتظار غرفه قونقا همرنگ رنگ برندشون بود. این استفاده بنظر منطقی می‌رسید. غیر از زمانی که از دور نگاه می‌کردی. وقتی اسم و نشان تجاری قونقا دیده نمی‌شد، اون موقع غرفه‌شون یه تبلیغ برای ایرانسل محسوب میشد. از دور کاملا شبیه غرفه‌ی ایرانسل بود.

قونقا یه عروسک باب اسفنجی هم آورده بود که به شبه کمپینشون کمک کنه. شاید برای شما هم سوال پیش بیاد که آخه چرا باب اسفنجی؟ احتمالا چون زرده!

با باب اسفنجی توجه چه کسایی رو میشه جلب کرد؟ غالبا بچه‌ها. آیا بچه‌ها جزء بازار هدف فعلی قونقا هستن؟ بعید می‌دونم. در چند دقیقه‌ای که اونجا بودم، وقتی بچه‌ها باب اسفنجی رو میدیدن با یه دنیا ذوق، والدین رو مجبور می‌کردن تا پیش عروسک ببرنشون. تا اینجا نقشه قوقنا گرفته بود ولی معمولا والدین که در سطح تصمیم گیری بالاتری هستن با درخواست فرزندشون مخالفت می‌کردن. در همون چند دقیقه این جمله رو از چندتا آدم بزرگ‌ها شنیدم:

الآن نه، وقت نداریم. اگه شد برگشتنی.

بنظرم والدینی هم که موقع برگشتن به اجبار فرزندشون نزدیک غرفه قونقا شدن، بخاطر عدم تمایل درونیشون (یا اگه از اصطلاح صحیح‌تری استفاده کنم، به خاطر تبلیغ بی‌اجازه‌ی قونقا)، تجربه معضب‌کننده‌ای از قونقا داشتن.

غرفه نسبتا شلوغ بود و دوست داشتم ماموریت شبه‌کمپین رو بدونم ولی با دیدن غرفه‌دارهای عبوس پشیمون شدم. اون طوری که متوجه شدم ماموریتشون، نصب اپلیکیشن روی گوشی بازدید کننده‌ها بود. یه ماموریت زیرکانه و خوب. هر کسی که از نمایشگاه بیرون می‌رفت باید از مقابل غرفه قونقا رد میشد. نمایشگاه کتاب تبریز تقریبا بد مسیره و از مرکز شهر دور. برای کسانی که بدون خودرو به نمایشگاه اومده بودن قونقا یه سپر بود در برابر تاکسی‌هایی که صدا می‌زدن: در بست!

موقع برگشتن به خونه کمی به قونقا فکر کردم. کاش تیم قونقا به جای استفاده از رنگ زرد ایرانسلی، از ترکیب زرد و سیاه مناسب‌تری استفاده می‌کردن. اینجوری هم به قالب تاکسی نزدیک‌تر میشدن و هم با ایجاد تفاوت بین خودشون و ایرانسل، برندسازی در مسیر درست‌تری قرار می‌گرفت.

چیز دیگه‌ای که دوست داشتم در مورد اون بنویسم این بود که آیا قونقا زنده خواهد موند؟

تیم قونقا موقع معرفی‌ قونقا میگن: تاکسی آنلاین آذربایجان.

از کلمه‌ی آخر این جمله میشه حدس زد که اون‌ها بازار هدف آینده‌شون رو شهرهای آذربایجان شرقی و غربی انتخاب کردن. انتخاب بازار کوچک عاقلانه‌ست ولی آیا این بازار با توجه به سیستم حمل و نقل نسبتا مطلوب تبریز و شهرستان‌های این استان‌ها نیازمند قونقا هست؟ اگه این بازار خواستار قونقا نبود، اون‌ها می‌تونند وارد بازارهای دیگه بشن؟ بازاری غیر از منظقه جغرافیایی آذربایجان؟ بنظرم نه.

فکر می‌کنم اطمینان ایجاد شده برای مشتریان بازار تاکسیرانی‌ آنلاین توسط اسنپ و تپسی، درآینده باعث خواهد شد با وارد شدن این اپلیکیشن‌ها به شهرهای دیگه‌ی ایران، مردم به جای فکر کردن و انتخاب بین اپلیکیشن‌های مختلف تاکسیرانی مستقیما چیزی را انتخاب کنند که اکثر مردم انتخاب می‌کنند. یعنی اسنپ و تپسی.

از طرفی تپسی که به تازگی وارد بازار تبریز شده، از شنبه تا جمعه هفته‌ی گذشته خدماتش رو رایگان کرد و یه موج تبلیغ دهان به دهان گسترده راه انداخت. موجی که احتمالا مشتری‌های زیادی رو از ساحل بازار قونقا دور کرده. و این یعنی فشار به قونقا توسط منابع بیشتر تپسی.

بنظرم با این شرایط و مدل کسب و کار حال حاضر قونقا زنده موندن اون‌ها به اما و اگر خواهد کشید. بنظر میرسه قونقا باید فورا، قبل از تمام شدن منابع، باید در مدل کسب و کارش تغییرات اساسی ایجاد کنه.

در ادامه:

2 دیدگاه ها

  1. امیر مشفقی

    قونقا اصلا خوب نیست من چند بار سوار شدم عین کلاه برداریه وقتی میخوای درخواست بدی قیمت میزنه ۴ تومن وقتی میرسی مقصد نشون میده ۶ تومن خود کلاهبرداری اصلا ماشین های خوبی نداره راننده ها هم که افتضاح به پشتیبانی هم که زنگ میزنی جواب نمیدن اصلا من خودم اهل تبریزم ولی از قونقا حمایت نمیکنم چون به درد نخوره اونایی هم که استفاده میکنن بهتره پاک کنن از اسنپ استفاده کنن تو تبریز
    چون اسنپ سرویس دهیش عالیه هم ماشیناش عالیه هم راننده ها و طرز رفتارشون هم خیلی تخفیف میده و از همه مهم تر قیمتی که رو برنامه مینویسه اونو میگیره دیگه نمیاد ۴ تومن بزنه وقتی رسیدی مقصد ۶ تومن بگیره

    در کل اسنپ تو تبریز عالیه

    پاسخ
  2. حامد

    یکی نیست بره یقه اینهارو بگیره بگه پول مردم که به عنوان اعتبار ریخته بودن تو اپ چی میشه…..

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *