فهرست‌های معتبر معرفی کتاب

فهرست‌های معتبر معرفی کتاب

معلوم است که منابع و زمان انسان محدود است و اگر آن را در راه درست و بهینه استفاده نکنیم یعنی گند زده‌ایم به منابع. همین منطق را باید تعمیم داد به همه جای زندگی. مثلا در مورد کتاب خواندن نباید هر مزخرفی را خواند. از طرفی همانقدر که خواندن چرندیات باعث هدر رفتن منابع خواهد شد همانقدر هم نخواندن چیزهای درست و حسابی باعث از بین رفتن منابع خواهد شد.یکی از راه‌های جلوگیری از مزخرف‌خوانی استفاده از فهرست‌های کتاب است.

فهرست‌های معتبر معرفی کتاب از نظر خود را پیدا کردم و لینکشان را اینجا قرار دادم.

فهرست آمازون:

همانطور که می‌دانید آمازون قبل از تبدیل شدن به یک همه چیز فروشی، کتاب می‌فروخت. با گذشت زمان آمازون نه تنها کتاب فروختن را ول نکرد بلکه محکم به آن چسبید و می‌توان گفت آمازون در دنیا به عنوان یک کتاب‌فروشی بی‌رقیب است. با این حساب به سادگی نمیتوان از فهرست‌های آمازون رد شد. چون گروهی بزرگی از کتاب‌خوان‌ها از همه‌ی جای دنیا از آنجا کتاب‌ می‌خرند و آمازون جامعه آماری قابل قبولی برای ساختن فهرست در مورد کتاب‌ها دارد.

در اینجا لینک چندتا از فهرست‌های آمازون را قرار داده‌ام:

فهرست هفتگی کتاب‌های بیش‌تر خوانده شده

فهرست هفتگی کتاب‌های بیش‌تر خریده شده

نکته: استفاده از کلمه هفتگی به دلیل بروز شدن هفتگی این فهرست است. ممکن است کتابی برای هفته‌ها در این باقی بماند.

فهرست صد کتابی که باید در طول زندگی خواند

توضیح: روی هر کدام از کتاب‌های این فهرست و هر کتابی که در آمازون موجود است کلیک کنید می‌توانید نظرها و امتیازهایی که برای کتاب داده شده است را نگاه کنید. اینکار دوباره احتمال هدر رفتن منابع قبل از شروع به خواندن را کم می‌کند.

فهرست نیویورک تایمز:

در مورد اینکه این روزنامه آمریکایی معتبر است شکی نیست. ولی برای واضح شدن این قضیه یک نکته از ویکی‌پدیا در مورد این رسانه می‌نویسم:

“اعتبار و نفوذ روزنامه نیویورک تایمز در آمریکا به حدی است که از آن به عنوان «منبع ملی» یاد می‌شود. منبع ملی به روزنامه‌هایی اطلاق می‌شوند که در کتاب‌ها و نوشتارها، از بایگانی ایشان به عنوان مدرک و یادکرد منابع تاریخی یاد می‌شوند.”

معمولا ناشرها بودن کتاب در این فهرست را جزء اتفاق‌های خفن می‌دانند و حتما آن در جایی از کتاب می‌چپانند و به خواننده می‌گویند. حتی در سایت آمازون، قسمت فهرست‌ها، یکی از فهرست‌ها همین است. با این حساب با خیال راحت می‌توان روی اعتبار این فهرست حساب باز کرد.

شاید در نگاه اول کمی گیج کننده بنظر بیاید. در توضیح باید بگویم که این فهرست مثل فهرست آمازون به دو قسمت داستانی و غیر داستانی تقسیم شده است. با کمی بالا پایین رفتن می‌توانید از آن سر در بیاورید و استفاده کنید.

این فهرست هم مانند فهرست‌های آمازون بطور هفتگی بروز می‌شود.

در اینجا لینک فهرست نیویورک تایمز را قرار داده‌ام:

فهرست کتاب‌های پُرفروش نیویورک تایمز

 فهرست گاردین:

روزنامه واقع در انگلیس گاردین هم جزء رسانه‌های معتبر است. این روزنامه در سال ۲۰۱۲ فهرستی از “صد کتاب بیش‌تر فروحته شده” را منتشر کرد. از آن زمان این فهرست بروز نشده است ولی هنوز باارزش و بااهمیت است و می‌توان از آن استفاده کرد.

در اینجا لینک فهرست گاردین را قرار داده‌ام:

فهرست صد کتاب بیش‌تر فروحته شده روزنامه گاردین

فهرست گودردز:

goodreads یک شبکه اجتماعی در مورد کتاب است که به تازگی با آمازون ادغام شده است. به هرحال این شبکه متعلق به کتاب‌خوان‌ها است و بنظرم فهرست‌های آن هیچ چیزی کم از فهرست‌های دیگر ندارد، چون آن‌ها به انتخاب کتابخوان‌ها تهیه شده‌اند.

این شبکه اجتماعی هر سال  کتاب‌های منتشر شده در همان سال را به رای گیری می‌گذارد و رتبه‌های ۱ تا ۲۰ را در ۲۰ حوزه‌ی مختلف اعلام می‌کند. این رای‌گیری از سال ۲۰۰۹ شروع شده است.

در اینجا لینک فهرست‌های گودردز را قرار داده‌ام:

فهرستهای انتخابی مخاطب‌های شبکه اجتماعی goodreads

فهرست متمم:

احتمالا برای آن‌هایی که دنبال محتوای خوب در فضای دیجیتال هستند، سایت متمم نام آشنایی است. متمم هر سال فهرستی از کتاب‌ها را برای خرید از نمایشگاه کتاب، به انتخاب مخاطب‌هایش، تهیه می‌کند. از آنجایی که مخاطب‌های متمم از لحاظ علمی و مهارتی با مخاطب‌های هیچ جای دیگری قابل مقایسه نیستند، می‌توان به این فهرست‌ها به عنوان یک فهرست معتبر برای کتاب‌های فارسی و ترجمه شده نگاه کرد.

در اینجا لینک فهرست‌های متمم را قرار داده‌ام:

فهرست کتابهای پیشنهادی نمایشگاه کتاب (۹۷)

فهرست کتابهای پیشنهادی نمایشگاه کتاب (۹۶)

فهرست کتابهای پیشنهادی نمایشگاه کتاب (۹۵) 

 

در آخر بگویم که رسانه‌هایی مثل بلومبرگ و وال‌استریت جورنال هم فهرست‌هایی بطور پراکنده منتشر می‌کنند که برای کتاب‌های حوزه‌ی کسب و کار مفید و معتبر هستند.

این بلاگ پست کامل نیست، برای همین اگر فهرست‌های دیگری سراغ دارید که می‌توانند به این‌ها اضافه شوند در قسمت نظرها برای من بفرستید.

در ادامه:

6 دیدگاه ها

  1. فرشاد

    همیشه این فهرست ها رو دوست داشتم ولی هیچ وقت نتونستن جای پیشنهادهای دوستان کتاب خوانم رو بگیرن
    مخصوصا هم اگر کسی رو از اول دبستان بشناسم

    پاسخ
    • فرداد جهان بخش

      جانِ جانانی خان آقا!
      همیشه از تو یادگرفتم و یاد خواهم گرفت و بخشی از چیزی که الآن هستم، هر چند ناچیز هستم و حتی صفر مطلق، از دوستی با تو میدونم.

      پاسخ
  2. سمیه راضی

    رمان های ایرانی و خارجی خوب هم معرفی کنین مث ملت عشق یا بادهای موسمی
    ممنون

    پاسخ
    • فرداد جهان بخش

      سلام سمیه عزیز،
      حتما اینکارو میکنم، این هفته قراره یه ویدئو در مورد کتاب “کفش باز” درست کنم.
      با این که رمان دوست دارم ولی کم این فرصت پیش میاد که برای رمان وقت بذارم. ولی اینایی که معرفی کردیو توی فهرستم زیرش خط میکشم که با اولویت بالاتری برم سراغشون، چون دوستان زیادی تعریفشو کردن.

      پاسخ
  3. بهزاد نوری

    به نظرم محدود شدن به فهرست ها زیاد خوب نیست و بهتره به دنبال کتابای ناب بریم تا اینکه ببینیم فلان مجله چی گفته.
    ولی خوب کارشما در تهیه و یکجا جمع کردن اینن لیست خیلی خوبه.
    خرید کتاب دست دوم

    پاسخ
    • fardadja

      بهزاد جان؛
      مسلما محدود شدن کار درستی نیست! اما حرف من این است که بجای صرف زمان در مورد کتابی که نمی‌دانیم چقدر خوب است از کتاب‌بازهای دیگر کمک بگیریم تا منابعمان تلف نشود.
      و اینکه راه حلی برای پیدا کردن کتاب‌های ناب داری؟ چون با توجه به لینکی که گذاشتی بنظرم منظور تو مراجعه به کُتبیه که در گذشته به چاپ رسیده‌اند.
      (درضمن لینکو مطالعه کردم، برای من مفید بود. ممنون!)

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *