بوم کمک‌ رسان چیست و چطور کار می‌کند؟!

پیش نوشت: چند وقت پیش تصمیم گرفتیم رفتارها و فرهنگ‌هایی که در اکوسیستم‌های کارآفرینی موفق دنیا وجود دارند رو به شرکت‌کننده‌های نوآوردگاه آموزش بدیم. اولین قدم این تصمیم باعث بوجود آمدن بوم کمک‌رسان شد. این بوم که پایه‌ی گیمفیکیشن داره توسط تیم نوآوردگاه طراحی شده و قبلا هیچ‌ جای دیگه‌ای استفاده نشده.

بوم کمک رسان

اما نوشت: عوامل زیادی در پدید آمدن یک اکوسیستم کارآفرینی خوب دخیل هستند. بنظر می‌رسد یکی از موثرترین عوامل، رفتارهای اهالی کسب و کار باشد. در رویدادهای نوآوردگاه سعی می‌شود تا حدی این رفتارها به شرکت کنندگان آموزش داده شود تا شرکت کنندگان با فراگرفتن، این رفتارها را به عادت تبدیل کنند. عادتی که باعث رشد اکوسیستم کارآفرینی ایران شود.

یکی از چیزهایی که به تازگی توسط تیم نواوردگاه طراحی و به رویدادها اضافه شد، بوم کمک رسان بود.

بوم کمک رسان کمک می‌کند تا یاد بگیریم بدون داشتن چشم داشت به همدیگر کمک کنیم، رفتاری که شاید خیلی‌ها در ایران با آن غریبه‌اند. کمک می‌کند تا این رفتار را تجربه کنیم و ببینیم کمک‌هایی از این دست در بلند مدت چطور پاسخ داده می‌شوند و چه تاثیری بر محیط دارند.

کمک‌های بدون چشم داشت از جمله رفتارهای به ظاهر عجیب در اکوسیستم‌های موفق است. اما برخلاف عجیب بودنش قابل توجیه و منطقی است. به دو دلیل:

۱- می‌گویند کارآفرین‌ها برای پولدار شدن کارآفرین نمی‌شوند. کارآفرین‌ها برای تبدیل کردن دنیا به جای زیباتر از چیزی که هم اکنون هست، کارآفرین می‌شوند. وقتی بزرگترین هدف شما این باشد، پس به هر کاری دست خواهید زد تا این اتفاق بیفتد. بنابراین آیا اشکالی دارد راستای هدفتان به اعضای تیمی که آهی در بساط ندارند و می‌خواهند مثل شما کارآفرین شود کمک کنید؟! غیر از این است که دنیایی که درآن زندگی می‌کنید جای بهتری می‌شود و به هدفتان می‌رسید؟!

۲- در این آشفته بازار دنیای کسب و کار تنها داشتن محصول خوب کافی نیست. شما باید دیده شوید. حال تصور کنید کمکی بزرگ را با کیفیتی بالا، در یک حوزه به یک تیم می‌دهید. بنظر شما اگر آن تیم روزی به پول برسد و دوباره در همان حوزه بخواهد محصولی (کالا یا خدمت) بخرد، اولین تیمی که به ذهنش خواهد رسید و خواهد دانست که خوب از پس کار برمی‌آید کیست؟! بله تیم شما. این یعنی فداکاری هوشمندانه.

بوم کمک رسان چطور کار می‌کند؟!

بوم کمک رسان از سه قسمت تشکیل شده است (تصویر بالا). جعبه‌های کمک رسان (سمت راست تصویر) و کارت‌های کمک (کارت‌های داخل جعبه‌های کمک‌رسان) و کمک‌ها (سمت چپ تصویر).

۱- در طول رویداد هر تیم یک رنگ انتخاب می‌کند. این رنگ تعیین کننده‌ی رنگ جعبه کمک‌رسان و کارت‌های کمک رسانی است که به تیم‌ها داده می‌شود.

۲- هر تیمی نیاز به کمک داشته باشد، یک درخواست به همراه نام تیمش روی کاغذ می‌نویسد و از قسمت کمک آویزان می‌کند.

۳- تیمی که فکر کند می‌تواند از عهده‌ی درخواست کمکی که داده شده بر بیاید کاغذ کمک را برمی‌دارد و به سراغ تیم درخواست کننده می‌رود.

۴- بعد از اتمام کار، تیمی که کمک گرفته یکی از کارت‌هایش را به تیم کمک‌رسان می‌دهد تا آن را در جعبه‌ی کمک رسانشان قرار دهند. (این کمک باید بدون هیچ چشم داشتی باشد.)

۵- تیمی که بیشترین کمک را به تیم‌های دیگر کرده باشد برنده‌ی مدال کمک رسان خواهد بود.

به طور مثال تیم بنفش کمک ‌می‌خواهد، مثلا فرض کنیم “درست کردن فایل ارائه”، درخواست کمک و نام تیم را روی کاغذ یاداشت کرده و از قسمت کمک آویزان می‌کند. تیم آبی فکر کند می‌تواند از عهده‌ی  این کمک برآید کاغذ کمک را برمی‌دارد و به سراغ تیم بنفش که کمک خواسته می‌رود. بعد از انجام کار، تیم بنفش یکی از کارت‌های کمکش را به تیم آبی می‌دهد  و تیم آبی آن را در داخل جعبه‌ی کمک‌رسانش (جعبه‌ی آبی) می‌گذارد.

در واقع در انتها باید رنگ کارت‌هایی که در جعبه‌ها قرار می‌گیرند باهم فرق داشته باشند.

این بوم که توسط تیم نوآوردگاه طراحی شده برای بار اول در نوآوردگاه رابط مغز و رایانه کرمانشاه استفاده شد. جالب است بدانید نتایج بسیار خوب و دور از انتظار بودند.

در ادامه:

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *